Nieuw toegevoegd
Buitenboordmotor onderhoud

Buitenboordmotor onderhoud is belangrijk, zo voorkomen schade en daarmee dure reparaties!!

Voor uw eigen veiligheid en voor de levensduur van uw motor is periodiek buitenboordmotor onderhoud belangrijk. Het ergste wat u kan overkomen is als u op het water bent en uw buitenboordmotor valt uit.

De veiligheid van u en uw bemanning hangt er van af. U dient altijd voorzorgsmaatregelen te treffen en zorgen dat uw buitenboordmotor in goede conditie is.

Buitenboordmotor onderhoud tips

  1. Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet). Honda motoren hebben onderhoudsintervallen van 300 uren of 3 jaren. Plan hier u buitenboordmotor onderhoud.
  2. Na gebruik in zout of vuil water moet het koelsysteem uitvoerig worden doorgespoeld met zoet water, bij voorkeur met “Salt Terminator”. Ook de buitenkant van de motor alsmede de gehele boot moet uitvoerig worden gewassen. Ook moet de buitenkant van het motorblok en alle componenten die daarop zijn bevestigd worden beschermd met een conserverende olie.
  3. Als uw motor lange tijd niet gebruikt wordt (winteropslag) dienen de inwendige motoronderdelen vooraf te worden geconserveerd met speciale conserveringsolie (Evinrude/Johnson Storage Fogging olie of Quicksilver Storage seal), of motorolie.
  4. Let op dat u uw staartolie regelmatig ververst of laat verversen, de staartolie smeert uw tandwielen en lagers in het staartstuk, als er een afdichting van het staartstuk gaat lekken, da loopt de olie weg en/of stroomt er water in de staart. Als dit water in de winter bevriest, dan barst uw staartstuk stuk. Daarom regelmatig, in ieder geval voor de winter de olie verversen, ook als u weinig heeft gevaren. Wij van NH Watersport.nl kunnen dit voor u verzorgen, door onze kennis en ervaring kunnen we aan de oude olie zien wat de toestand is in uw staartstuk.
  5. Als u uw bougies vervangt, is het van groot belang de voorgeschreven bougies te gebruiken en op de voorgeschreven manier af te stellen. Hierbij is het belangrijk de laatste informatie van de motorfabrikant te raadplegen, omdat de motorfabrikant het advies nog wel eens bijstelt. Wij van NH Watersport.nl kunnen u hierin prima adviseren, we hebben alle bougies ruimschoots in voorraad. Enkele motoren kennen een indexeringsprocedure, b.v. Evinrude/Johnson Ficht, Ficht RAM en E-tec motoren, wij adviseren u graag!
  6. Wilt u het onderhoud aan uw motor graag zelf uitvoeren, koop dan een goed werkplaatshandboek bij ons, NH Watersport.nl, dan heeft u altijd goede referenties. Wij hebben alle originele werkplaatshandboeken alsook onderdeelboeken en instructieboekjes.
  7. Wilt u meer weten over hoe uw motor werkt, waar u op moet letten en wat het onderhoud voorstelt, volg dan een cursus buitenboordmotoren bij ons.
  8. Wenst u dat wij het onderhoud aan uw motor, boot, of trailer uitvoeren, maak dan tijdig een afspraak, wij hebben vaak een drukke agenda met wachttijden tot ruim 2-1/2 maand. Plan onderhoud vooral ik het najaar of winter. Wilt u toch in het vaarseizoen een onderhoudsbeurt uit laten voeren, plan dan een afspraak en ga in de tussenliggende tijd lekker varen met uw boot. Heeft uw boot, motor of trailer een reparatie nodig, dan kunnen we u vaak wel snel helpen, ook in het vaarseizoen, neem contact met ons op voor een afspraak
  9. Draait uw motor niet goed, slaat hij af, start hij slecht of heeft u een willekeurig ander probleem, dit is vaak een reparatie, en verwacht niet dat de problemen opgelost zijn met alleen een onderhoudsbeurt. Een onderhoudsbeurt geeft u preventief, om zo de meeste problemen te kunnen voorkomen. Zo bespaart u een hoop geld dat u weer aan andere dingen kunt uitgeven.
Wit kruis

Contact opnemen

Menu streep wit