935dbd09c0a7727e2143877810820513 935dbd09c0a7727e2143877810820513

Foto waterpomp

Jaarlijks vervangen van de impeller is een goede zaak

Een impeller is een onderdeel van de koelwaterpomp van uw motor. Het is een schoepenrad dat draait in een cilinderhuis en het water aanzuigt van buiten en verder pompt in de koelcircuit van uw motor. Een impeller bestaat uit een metalen kern waarmee de impeller wordt vastgezet op de pompmotor en aan de buitenzijde bevinden zich de schoepenraderen. Aangezien een impeller aan slijtage onderhevig is dient deze regelmatig vervangen te worden. Met name bij het starten draait de impeller even met iets minder water in het pomphuis en dat benadeelt de levensduur.

  1. De meeste motoren zijn watergekoeld, buitenboordmotoren hebben een controlestraal aan de achter- of zijkant van de motor, let er altijd op dat hier voldoende water uit komt. Koelwater wordt opgepompt door een rubberen impeller die in de waterpomp zit. Deze impeller gaat direct stuk als deze niet in water draait (op de kant draaien). Let er daarom op dat uw motor altijd in het water zit voordat u deze start.
  2. Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen.Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen. Wij van NH Watersport.nl kunnen uw impeller vervangen, dit is standaardprocedure bij een grote onderhoudsbeurt. U kan ook bij ons een nieuwe impeller kopen om deze klus zelf te klaren.
  3. Heeft u een wens om de motor op de kant te laten draaien, dan verkopen wij van NH Watersport.nl speciale spoeladaptors, waar u uw tuinslang op kan aansluiten, en zo de motor (thuis) op de kant kan laten draaien.
  4. Als u door ondiep water vaart, dan zuigt de motor zand mee naar binnen. Dit zand maakt krassen in uw waterpomp behuizing waardoor u koelwaterdruk verliest. Let daarom altijd goed op dat u minimaal door ondiep water vaart, weinig gas geeft in ondiep water en de motor altijd zo hoog mogelijk opkantelt, dusdanig dat de waterpomp en schroef nog net onder water blijven.
  5. In bijna iedere motor zit een thermostaat, soms 2 thermostaten. Thermostaten houden de temperatuur van uw motor op een voorgeschreven niveau, dit om vervuiling te voorkomen en ervoor te zorgen dat de aluminium zuiger uitzet tot de juiste maat (uitzettingscoefficient). Veel motoren zijn ook voorzien van en drukgeregelde klep. Deze klep opent vanzelf zodra de motor hogere toeren draait. Dit komt doordat de druk van het koelwater hoger wordt bij hogere toeren. Zodra de klep opent, gaat de motor maximaal koelen, en kan de motor soms zelfs behoorlijk kouder worden dan de thermostaat, zodra u dan harder gaat belasten (meer gas) wordt de motor weer warmer. Bij temperatuurproblemen met uw motor kunt u wellicht aan de hand van bovenstaande uitleg een beeld vormen van wat er in de motor gebeurt met koelwater, en een diagnose stellen. Een motor die te warm wordt heeft vaak een probleem met de impeller, of een vervuiling van de koelkanalen. Een motor die te koud blijft heeft vaak een probleem met de thermostaat of drukklep. Bij een grote onderhoudsbeurt testen de technici van NH Watersport.nl de thermostaat ook altijd.

Contact opnemen